
DIPLOMANTI AVU + HOSTÉ 1970 2020
D. ADAMEC, V. BERAN, M. BLECHA, J. ČUŠKA, B.
DANDOVÁ, M. DONÁTOVÁ, S. DUBNÁ, T. DVOŘÁKOVÁ, D. FESL,
A. FILIPOVÁ, R. HANÁKOVÁ, E. HAVLÍKOVÁ, L. HOFMANN, D. A. HRŇOVÁ, L. CHÁNOVÁ, V. JANŮ, H.
JIRÁKOVÁ, S. KAFKOVÁ, M. KLESALOVÁ, J.
KNAP, E. KONEČNÁ, K. KONVALINOVÁ, J. KORBIČKOVÁ, D.
KOŽMÍNOVÁ, B. KROPÁČKOVÁ, D. KROPÁČOVÁ
MOROVÁ, T. KUREČKA, B. LEPŠÍ, A. MAGROT, V. MICHALSKÁ,
T. MISIARZOVÁ, I. MRÁZKOVÁ, R. MRŠTINA, A. PANÁČEK, A.
PÍŠŤKOVÁ, J. PITRMUC, R. POGOSIAN, J. RAJNOCH, P. SÁS, K.
SEDLÁČKOVÁ, D. SLAVICKÁ, A. SOBOTKOVÁ, H.
SÜSSOVÁ, M. ŠEMBERA, J. P. TOMÍČKOVÁ, D. TUREČEK, J. ULIČNÝ, M. ZECHOVÁ, T. ZICHOVÁ, O. ŽEGORJAK
HOSTÉ: Miloš CVACH, Michael GABRIEL, Václav GIRSA, Jakub HOŠEK, Magdalena JETELOVÁ, Vladimír KOKOLIA, Marek MEDUNA, Petr PAVLÍK, Michael RITTSTEIN, Dalibor SMUTNÝ, Kateřina ŠEDÁ, Petr VESELÝ, Josef ŽÁČEK
AKADEMIE VÝTVARNÝCH UMĚNÍ V PRAZE
Devětačtyřicet absolventů, kteří reprezentují pestrou škálu ateliérů, jež na Akademii výtvarných umění v Praze fungují, představí na výstavě Diplomanti AVU + hosté 1970 2020 výsledky svého studia.
Kurátory výstavy jsou Marcel Fišer a Petr Dub, kteří výstavu koncipovali tak, aby ukázala spojení a vazby jak mezi studenty napříč ateliéry a médii, tak i mezi letošními diplomanty a dřívějšími absolventy. Smyslem této "intervence" bylo podle Marcela Fišera ještě o něco více zvýšit atraktivitu diplomantské výstavy, obrátit na ni a na letošní diplomanty pozornost širokého publika, a tím jim napomoci při vstupu na uměleckou scénu. Byť, jak Marcel Fišer dodává, mnozí z letošních diplomantů se už v posledních letech dokázali prosadit a patří mezi známá jména současného mladého umění. "Přizvané "hosty" jsme se snažili v první řadě prezentovat tak, aby se jejich díla nerušila s díly diplomantů, o něž jde na výstavě především. Snad se v několika případech podařilo i přes odstup řady let, který tyto práce dělí, najít určité zajímavé příbuznosti a vazby," doplňuje Marcel Fišer.
MARTA ZECHOVÁ
Zimní motivy se v obrazech Marty Zechové objevují často. Krajina pod příkrovem sněhu vyhovuje jejímu způsobu malby, na jedné straně až akvarelově lehké a průsvitné, na druhé straně vizuálně bohaté. Realitu v nich zjednodušuje a abstrahuje a zároveň se snaží přesně evokovat určitou atmosféru či děj. Zima - konkrétně svět lyžařů, hor a horských chat - je také tématem její diplomové série. Pro její malování obecně platí, že vždy vychází z autentické zkušenosti, a tento princip je přítomen i zde. Zobrazuje svět starých horských chat na Šumavě a v Krkonoších s jejich zvláštní atmosférou, světlem krbu, u nějž se suší promočené oblečení, a dřevěným obložením na stěnách, na nichž visí staré fotografie. Právě ty jí někdy slouží jako podklad; nejde však o žádnou retronostalgii, spíše o jisté bezčasí, které je v těchto místech přítomno. V jejích obrazech se tak zcela přirozeně objevují reálie historické stejně jako současné, při jejím způsobu malby zbavené detailů však časový aspekt ustupuje do pozadí. Vlastním tématem obrazů je tak tlumočení určitých prchavých situací, které mohou být zcela stejné dnes jako před desítkami let.